עלון בנק הזמן ספטמבר 2008


 

עלון בנק הזמן – ירושלים
עלון ראש השנה
28 בספטמבר, 2008
 מומלץ לפתוח כקובץ וורד בקישור בתחתית העמוד 
 
--- לשנה טובה לכל עמיתי בנק הזמן והצוותים והארגונים התומכים ---
 
 
בנק הזמן באקדמיה
 
כפי שהבטחתי בעלון הראשון, מטרת העלון הזה היא להביא בפני עמיתי בנק הזמן גם חומר אקדמי על תופעת בנק הזמן בעולם כולו. מטרתי בכך היא לעודד מחקר אקדמי על בנק הזמן בישראל וכן להשתית את חברותנו בבנק הזמן על בסיס רעיוני ומחקרי חזק ומושכל יותר, מעבר לפעילות השוטפת.
 
אחד החוקרים הבולטים באקדמיה בנושא כלכלה קהילתית בכלל ובנק הזמן בפרט הוא דר' אד קולום (Ed Collom), המלמד מאז 2001 במחלקה לסוציולוגיה באוניברסיטה של דרום מיין University of Southern Maine)), בפורטלנד. לאחר שמצאתי כמה מהפרסומים שלו באינטרנט, פניתי אליו וערכתי אתו מעין ראיון מיילי קצר. בראיון ספר לי, שהוא הגיע למחקר בנק הזמן במקרה לגמרי. הוא תמיד תמך בשינוי חברתי מלמטה למעלה ("bottom-up"alternatives), במאבק קהילתי לשיפור איכות החיים, ועסק במחקרו בסוציולוגיה בין השאר גם בנושא רשתות קהילתיות (Social Network Analysis). אלא שכאשר נתקל כבר ב-1995במאמר על מטבע קהילתי, נדלק על הרעיון, וכאשר חזר ל-מיין הצטרף לבנק הזמן המקומי בפורטלנד ונעשה שותף פעיל ונלהב בבנק הזמן הזה.

 

 
 
 

 


במאמר שהוא מפרסם בימים אלה ממש בכתב-העת
האקדמי מחקרי Journal of Aging & Social Policy
ושאותו הציג בכנס של אגודת הסוציולוגים האמריקאית
שנערך בבוסטון באוגוסט 2008, מטפל קולום בתרומתו
של בנק הזמן לאוכלוסייה המבוגרת.
 
ממצאי המחקר שלו מגלים, שציבור המבוגרים משחק
תפקיד נכבד בבנקי זמן. הוא חקר על פי שיטת המחקר
של רשת חברתית בנק זמן אחד, שבסיס נתוניו כלל
75 חודשים של פעילות של 915 עמיתים,והגיע
למסקנה, שהשותפים לבנק הזמן נהנו מיתרונות
עצומים.                                                                                     אד קולום עם בתו
 
חשוב לו לציין בממצאיו, שרק 5% מההחלפות של המבוגרים היו עם מבוגרים אחרים, כך שבעצם היה שם גישור של ההון האנושי בין קבוצות חברתיות שונות. במילים אחרות, השתתפותם של המבוגרים בבנק הזמן הועילה הן לעצמם והן ליתר העמיתים בבנק.
 
במחקר הזה מנסה קולום להראות שיש תועלת רבה לציבור המבוגר, אשר בשנת 2000 היווה 12.4% מאוכלוסיית ארצות הברית, בהשתייכות למסגרת כזו של בנק זמן, שמאפשרת שימוש מועיל במטבע קהילתי, ובמקרה זה: מטבע הזמן. בהתחשב בקצב הגידול המואץ של האוכלוסייה המבוגרת בארצות הברית, טוען קולום שבשנים הבאות סוג זה של בנקאות קהילתית עשויה להיות מכשיר מעולה לפתרון חלק מהמגוון הגדול של הבעיות שמולן ניצבת האוכלוסייה המסוימת הזאת.
 
במהלך מחקרו זיהה קולום תופעות מעניינות, שאותן אנחנו כבר חווים בבנקי הזמן שלנו בישראל. תופעה בולטת אחת היא המעורבות המסיבית של נשים לעומת המעורבות הדלה של גברים; מוביליות גבוהה (כניסה ויציאה) של חברי בנק הזמן; יציאה בפעילות מהתחום הצר של האוכלוסייה המבוגרת של הבנק אל יתר הגילאים; חשיבותו של אורך הזמן הנחוץ לפתח את תשתית פעילות החלפת הזמן, כך שתהיה בנויה לטווח הרחוק.
 
עוד על אד קולום – בעלונים הבאים.
 
 
 
 
בנק הזמן בירושלים
 
סיור "סליחות" של בנק הזמן
בשכונות הנחלאות בירושלים
 
 

 

 
מזה שנה וחצי שקבוצת המטיילים בירושלים של בנק הזמן 'גינות העיר' נפגשת מדי שבועיים ומסיירת במשך כשלוש שעות במסלולים שאותם בוחרת המדריכה,

 

חברת הבנק, חגית אביטל-באלי. הפעם בחרה חגית
סיור באזור ילדותה ובשכונות שבה גדלה גם אמה –
הנחלאות. סיבת הסיור – הסליחות. לשם כך נפגשנו,
קבוצה של כשלושים מטיילים, שכללה גם נציגים של
ארגון "בבית ביחד", בשעה ארבע לפנות בוקר, וצעדנו
בשקט מוחלט בין הבתים, וכשאנחנו לוחשים אלה לאלה,
מבית כנסת לבית כנסת, הקשבנו לתפילות ולתקיעות
בשופר. רק כמה חתולים הביטו בנו בהשתוממות.
                                                                                    חגית, בבית הכנסת המשפחתי

 

 
חגית הדגישה את התופעה המצערת של המסורת

 

האובדת והולכת, והדבר משתקף בבתי כנסת ריקים
ובאוכלוסייה חדשה בנחלאות, שהשתנתה ממסורתית
ל"מודרנית". למדנו על מניין חדש בבית הכנסת טארנטו,
בנוסח אשכנזי, שהמודעות למניין חדש המתקיים בו
מזמינות ל"בית כנסת טורונטו"...
 
"ה'אני' שלי מורכב בחלקו הגדול ממה שאמא שלי הורישה
לי", אומרת לי חגית, ועיניה כרגיל נוצצות. "היא העבירה
לי בתוך זרם הדם את האהבה הגדולה לשכונה, לעיר

 

 
ולארץ; את הגאווה בכך ששורשיי הם במקום הזה,

 

שכונת 'אהל משה', ושאני נכדתם של סבא וסבתא יעקב חי ואסתר פינטו, ואני נושאת אתי את הטעמים של המדייס והחמינדוס ושירי הסליחות".
 
במהלך הסיור חיכתה לנו הפתעה: חגית שלפה מפתח,
והזמינה אותנו להיכנס לתוך בית הכנסת (שתי תמונות ראשונות מלמעלה) , שאותו ניהלה משפחתה במשך עשרות שנים ושבימים הטובים שקק חיים. שם, בין כתבי הקודש, חיכו לנו תה עם נענע,כעכים טעימים ואווירה
שאותה אי אפשר לשכוח.
 

 

 
בשעה שש וחצי בבוקר הגענו לסוף המסלול. השמש

 

החלה לשלוח קרני אור ראשונות. התכנסנו לצילום יחד
(שתי התמונות האחרונות), הצטיידנו בכיכרות לחם
ולחמניות חמות מהמאפייה הסמוכה, והלכנו לדרכנו עם
הרגשה טובה, בשל תובנות וידידויות חדשות.
 
 
מזל טוב לאורן בולנדי -  רכז בנק הזמן ברמות אלון -  להולדת בנו הבכור אור!
ברוכה השבה לנעמה ברזילי – שחזרה מחופשת הלידה לאחר חצי שנה לרכז את בנק הזמן בגילה.
תודה ויישר כוח לשרה שם אור, שניהלה את הבנק באותה תקופה, ובהצלחה כראש אשכול בבנק!
 
 
 
פגישת ראשי אשכול של בנק הזמן בירושלים
 
ביום חמישי, 25.9.2008, נערכה פגישת ראשי האשכול של בנקי הזמן בירושלים, מעין פגישת מחזור של אותם ראשי אשכול שעברו את ההשתלמות שהגישה סיגל פרידמן-גמליאלי, מנהלת מכון לר להתנדבות ב"יד שרה", לפני כשנה. גם הפעם כיבדה אותנו סיגל בנוכחותה, ובקשה מכל אחד לספר על איזו חוויה חיובית בקשר לפעילותו בבנק הזמן. החוויות החיוביות שהושמעו עובדו לאחר מכן להסקת מסקנות על בנק הזמן.

 

 
 

 


מהשיחה הערה שהתפתחה התקבלה תובנה מעניינת:
אנשים שמגיעים לסף בנק הזמן עוברים ראיון. הראיון,
מסתבר, הוא האירוע המכונן בעל החשיבות הרבה
ביותר בקליטתו של עמית לבנק הזמן. במהלך הראיון
קורים, בעצם, כמה תהליכים מקבילים, שחלקם במודע
וחלקם בבלתי מודע: בזמן הראיון מתוודע המתראיין לא
רק לבנק הזמן, למטרותיו ולשיטת העבודה שלו, אלא
גם לו עצמו. בזמן שהעמית נשאל על רצונו לקבל ולתת,
הוא בעצם עובר איזה חשבון נפש או מאזן אישי, שאולי
לא היתה לו מעולם ההזדמנות או הדחף לערוך. ההיוודעות האישית הזאת מוצגת למראיין, אשר מייד משתדל למצוא לעמית החדש ערוצי פעולה וקשר מתוך מאגר האנושי של הבנק. גדולתו של הבנק היא בכך, שהוא מציע לעמית המצטרף זירה של אפשרויות התבטאות והתקשרות, אך זאת ללא לחץ של זמן או הוכחת יכולת או הסתגלות. לעמית החדש ניתנת תקופה בלתי מוגבלת להסתגל ו"למצוא את עצמו" בתוך הזירה החדשה, ו"להתבשל" בה כמה שיש צורך.
 
ישראל הביא דוגמה של עצמו: הוא הצטרף לבנק הזמן לפני שלוש שנים, עסק ב'מרתני' ובטיפוח הגינה הקהילתית, ישב על הגדר וחיכה לעיתוי המתאים לחבור לפעילות של הלקיחה והנתינה. עכשיו, לאחר שלוש שנים, נכנס לעניינים, והוא עמית פעיל ומשולב היטב בבנק. כמוהו, יש הרבה עמיתים שהם רשומים בבנק, אך הם יוצאים ונכנסים לפעילות, על פי מה שטוב ומתאים להם. מה שחשוב הוא, שבמהלך הזמן שבנק הזמן קיים, נוצרת רקמה חברתית (הביטוי הזה לקוח מהאנגלית: Community weaving). חוה ספרה על מצטרפת חדשה, שהיתה סגורה ומסוגרת בתוך עצמה, ותוך כדי ההשתלבות בבנק הזמן עברה תהליך של חיזוק האני ואיתור הצדדים החזקים שלה.
 
מסקנה נוספת שהוצגה היא, שהציר החזק של בנק הזמן הוא הקבוצה: בשעה שיש חשיבות רבה להחלפת הזמן הפרטנית בין עמיתים יחידים, שהיא למעשה עיקר הפעילות, הרי שהקבוצה מייצגת המשכיות, כוח, שרידות, וגם פתח ליצירתן של קבוצות חדשות. בעוד שהחלפת הזמן בין יחידים היא פגיעה, יחסית, למצבים אנושיים אובייקטיביים, הרי הקבוצה מתקיימת לאורך זמן אפילו אם עמית זה או אחר מחסיר פגישה או בוחר לפרוש. לכן היתה הסכמה, שאת נושא הקבוצה יש לקדם במערך הכללי של בנק הזמן.

 

 
 

 


בקשר לאופיו של בנק הזמן, גדעון הדגיש את העובדה
שבניגוד לארגוני מתנדבים, שהיום הם מנוהלים על פי
מתודות הנלמדות באוניברסיטה ("ניהול מתנדבים"),
הרי שבנק הזמן הוא ארגון עם אופי רגוע ושוויוני יותר,
שמאפשר לעמית להתפתח כאישיות קהילתית.    
 
מסקנה אחרת, שהתגבשה רק אחרי תקופה ארוכה
של קיומו של הבנק, היא ששכבת ראשי האשכול היא
זו שלאורך זמן מתחזקת את הפעילות ומבטיחה את המשכיותו של הבנק. ניכר, שרכזים מגלים מוביליות גבוהה: מרבית הרכזים הם אנשים מוכשרים, ששוהים זמן מה בניהול הבנק, ועוברים הלאה לתפקידים אחרים (או נמצאים בחופשת לידה). לעומתם, ראשי האשכול הם מתוך הקהילה, ונאמנותם לבנק הזמן ופעילותם בו איננה מותנית בשכר או בקידום אישי, והם פועלים כצוות. יחד עם זאת, ברור שאין תחליף לרכז מקצועי ומיומן.
 
המפגש הזה היה חשוב ומרתק. ניכר היה שיש צורך במפגשים כאלה, שמחזקים את הלכידות של ראשי האשכול בינם לבין עצמם ויותר מזה - מסייעים להבנה עמוקה יותר של מה זה, בכלל, "בנק הזמן"?.
 
 
 
תגובות לעלונים הקודמים
 
מעניין.
חובה לציין את תרומתה של הקרן לירושלים למפעל זה [בנק הזמן] מיום הקמתו בירושלים.
נדים שיבאן,
מנהל מחלקת פרוייקטים
הקרן לירושלים.
* * *
 
מקסים מקסים מקסים. מקסים ומרגש.
והכלכלה החברתית הוא משהו להמשיך ולחפש אותו.
תודה.
רותי.
 
 
 
 
תגובות, מכתבים, חומר על בנק הזמן שלך, והערות לשם פרסום בעלון
ניתן לשלוח אלGideon@ICCY-GINOT.ORG.IL